Hva jobber vi med?
FRA OG MED 20.mai kan du få gratis NAV-rådgivning på hverdager kl 10:00 - 13:00.
Hjelp med NAV er en uavhengig, gratis og nøytral rådgivningstjeneste for deg som har dialog med blant andre NAV, og står fast i egen sak. Vi ble etablert i mai 2020 og har erfart at det er et økende behov for hjelpen vi gir. På to år har vi veiledet rundt 1 600 brukere. En vesentlig del av tjenesten er å skape forståelse, trygghet og praktisk hjelp. Vi bistår også med hjelp mot internasjonale tjenester som av og til skal samordnes med norske.
De sakene som er avgjort i Trygderetten, er tidkrevende saker å gi råd i. To av rådgiverne er jurister, men de kan ikke prosedere saker for retten. Vi kan heller ikke gi medisinske råd. I de saker gis råd om å videresende til den instans som kan være til hjelp.
Vi er opptatt av at bruker selv som må ta sine valg utfra de rådene vi gir.
Hvem kontakter oss?
- Deg som har behov for grunnleggende bistand der du har kjørt deg fast i NAV - systemet med egen sak.
- Deg som har behov for mer ressurskrevende rådgivning i mer komplekse forhold der du også har kontakt med andre for å få løst egen sak.
- Deg med svak digital kunnskap/forståelse og/eller tilhørighet.
- Deg med lese- og skrivevansker.
- Deg som arbeidsinnvandrer.
- Deg som arbeidsledig/permittert/sykemeldt.
- Deg som norske statsborger i og utenfor EØS - land.
- Andre spesielt utsatte grupper.
Kontaktinformasjon
Telefon: 03142 (Fra 20.mai har "Hjelp med NAV" telefontid kl 10:00 til 13:00 på hverdager)
E - post: post@hjelpmednav.no
Besøk oss gjerne på Facebook eller Instagram.
Vi svarer også på generelle henvendelser der.